0

Waarom promotionele producten niet mogen ontbreken in uw marketingactiviteiten.

Een Blog geschreven door: André Noordwijk

 

Bij het plannen van uw marketingactiviteiten lijkt het soms alsof u oneindig veel keuzes heeft. Vaak wordt er gekozen voor beurzen, advertenties, sponsoring, netwerkgelegenheden of overige media. Het promotionele product is moeilijk te plaatsen tussen uw overige marketingactiviteiten. Er wordt wel eens gekscherend gesproken over “geschenkjes” en “cadeautjes”, maar vaak gaan we voorbij aan het resultaat dat u met promotionele producten kunt bereiken. Uit veel onderzoeken is gebleken dat juist het promotionele product bij uitstek geschikt is om een boodschap over te brengen. Het blijkt dat een campagne met promotionele producten de beste wijze van communiceren is.

 

Marketing activiteiten op Times Square

 Een afbeelding van Times Square - New York. Bedrijven schreeuwen via verschillende media om uw aandacht.

 

Branche verenigingen als EPPA (Europa) en de ASI (V.S.) voeren vaak onderzoeken uit naar de meerwaarde van het Promotionele product. De onderzoeken worden globaal georganiseerd in 8 grote wereldsteden. Uit deze onderzoeken is onder andere gebleken dat 82% van de mensen die in het bezit zijn van één of meerdere promotionele producten, de naam van de adverteerder opnoemt zonder naar het product te kijken.

 

Wist u dat:

 

Onderzoek in grote wereldsteden heeft uitgewezen dat de beste doelgroep voor Caps met een logo mensen met hogere inkomsten (+$ 100.000,-) zijn?

 

Van uw klanten, jonge mensen de grootste gebruikers zijn van promotionele producten in hun werkomgeving?

 

Deze “retentiewaarde” maakt het promotionele product potentieel de meest kosteneffectieve vorm van communicatie. Het is dan ook niet verrassend, dat uit een ander onderzoek is gebleken dat goedkope promotionele producten zoals pennen en tassen, een boodschap op een effectievere manier bij een grote doelgroep onder de aandacht brengen dan andere vormen van massamedia zoals televisie en advertenties.

 

De echte kracht van marketing ligt in de combinatie van verschillende media. Alleen op deze manier bereikt u een grote doelgroep. Wij stellen niet zeker dat promotionele producten andere vormen van media volledig kunnen vervangen. Het is echter wel waarschijnlijk dat promotionele producten uw andere uitingen aanzienlijk kunnen versterken.

 

 

Net als bij andere soorten media, doet u er verstandig aan om een goede afweging te maken wat de juiste drager wordt voor uw boodschap. Welke doelgroep wilt u aanspreken? Hoe wilt u zich onderscheiden? Dit zijn geen gemakkelijke vragen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een reclamebord, zijn de mogelijkheden bij promotionele producten eindeloos. Er zijn wel bepaalde voorwaarden waar u rekening mee moet houden.

 

U wilt bijvoorbeeld uw naamsbekendheid opbouwen en uw logo onder de aandacht brengen van een bepaalde doelgroep. In dit geval doet u er verstandig aan om een relatief goedkoop artikel in te zetten bij een grote groep mensen. De functionaliteit van dit artikel is belangrijk. Het hoeft niet zo zeer een origineel artikel te zijn, maar het moet wel een gebruiksproduct zijn. Een promotionele pen kan een oplossing zijn. Ik geef toe dat het weinig creatief is, maar het voldoet prima aan het doel dat u in deze situatie voor ogen heeft. Een gespecialiseerde leverancier helpt u ongetwijfeld verder bij het zoeken naar een pen die het beste bij uw huisstijl past. Ook hierin zijn namelijk veel mogelijkheden.

 

Wilt u middels een mailing bij mensen op gesprek komen, dan zult u wat anders uit de kast moeten trekken. In dit geval is het namelijk belangrijk dat u de ontvanger verrast met een creatief geschenk. Iets dat past bij de boodschap van uw organisatie. Dit is natuurlijk een ander verhaal dan de hierboven beschreven case. Het is echter wel belangrijk dat u samenwerkt met een leverancier van relatiegeschenken die beschikt over een groot netwerk van kennis, producten en creativiteit. Zo haalt u het meeste uit uw promotionele actie.

 

Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar het is overduidelijk dat het goed inzetten van promotionele artikelen vaak gepaard gaat met goed advies. Hiermee verhoogt u het rendement van uw marketingcampagne en maakt u gebruik van de meest effectieve manier van communiceren: Het promotionele product!

Contact

088 - 844 12 38

       Op werkdagen bereikbaar
       van 08:00 tot 18:00

Algemene vragen:

 info@beglobal.nl

       Uw email wordt binnen
       24 uur beantwoord!

 

Vragen m.b.t. verkoop:

verkoop@beglobal.nl

       Uw email wordt binnen
       24 uur beantwoord!

 

Vragen m.b.t. inkoop:

inkoop@beglobal.nl